21/05/09

Konsert eksklusif ‘SATU’ Siti Nurhaliza di IB!


Konsert Eksklusif ‘SATU’ Datuk Siti Nurhaliza akan diadakan di Istana Budaya pada 26 hingga 28 Jun depan

KERAP kali diperhatikan, penyanyi nombor satu negara Datuk Siti Nurhaliza akan mengusap-usap cincin yang disarungkan di jari hantu tangan kanannya semasa ditemubual.

Menurut Siti, cincin itu merupakan pemberian istimewa daripada arwah bapanya, Tarudin Ismail yang sentiasa dipakainya apabila ke mana-mana.

Bagi Siti, cincin itu begitu bermakna dan menjadikannya sebagai hadiah kenangan pemberian arwah bapanya.

Dan memandangkan Hari Bapa juga bakal berlangsung pada bulan depan, Siti berhasrat untuk mengadakan sebuah konsert amal anjuran badan kebajikan Yayasan Nurjiwa yang ditubuhkan olehnya dan suami pada tahun 2006 serta diterbitkan oleh Siti Nurhaliza Productions (M) Sdn. Bhd.

Idea untuk mengadakan Konsert Eksklusif ‘SATU’ ini telah lama dibualkan sejak beberapa tahun lalu namun baru sekarang ia terlaksana.

Kata Siti, konsert ini merupakan persembahan eksklusif solo pertamanya di Istana Budaya (IB).

“Sebelum ini, saya banyak melakukan persembahan tribute di IB tetapi kali ini saya akan sampaikan lagu-lagu dari album sendiri.

“Konsert ini akan diadakan tidak lama lagi iaitu pada 26 hingga 28 Jun depan. Jadi, tinggal kurang daripada sebulan untuk saya berlatih dan memikirkan isi kandungan dalam konsert ini.

“Biasanya, saya lebih selesa untuk membuat persediaan konsert dalam masa dua bulan tetapi tidak bermakna persembahan ini hanya ‘tangkap muat’ kerana saya tetap pentingkan kualiti.

“Saya nak jadikan konsert ini sebagai persembahan bermakna untuk tahun ini sebab saya sudah lama tidak membuat konsert dan ia merupakan impian saya yang nak cuba realisasikan,” ujar Siti semasa sidang media konsert itu di IB semalam.

Menurut Siti, konsert yang ditaja oleh Maxis, Tan Sri Abdullah Ali dan Jakel (kain dan persalinan) itu masih menunggu mana-mana pihak atau badan korporat yang berminat untuk mengisi dana dalam Yayasan Nurjiwa.

Konsert ‘SATU’ terilham daripada saranan Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Mohd. Najib Tun Abdul Razak yang memberi inspirasi ‘SATU MALAYSIA’.

Menurut Siti, konsert ‘SATU’ terilham daripada saranan , Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Mohd. Najib Tun Abdul Razak yang memberi inspirasi ‘SATU MALAYSIA’

Konsert ‘SATU’ juga menyatukan semua elemen yang dipersembahkan di pentas menjadi satu iaitu muzik, efek, tarian, visual, grafik, koreografi dan teknikal.

“Saya memilih konsep ‘SATU’ kerana semua yang akan terjadi adalah satu di mana bukan membawa diri saya seorang sahaja selama dua jam tetapi turut dimuatkan dengan koreografi, pencahayaan, grafik dan lain-lain.

“Selain itu, emosi saya juga bersatu seperti suasana gembira, berduka dan segala-galanya dalam persembahan ini.

“Saya juga menyahut seruan ‘Satu Suara’ tetapi ia tidak ditonjolkan secara terus-menerus sebaliknya secara simbolik dalam konsert ini,” ulas Siti.

Menurut Siti, konsert beranggaran lebih setengah juta itu akan menghidangkan lebih kurang 30 buah lagu yang akan disusun semula muziknya oleh Aubrey Suwito selaku pengarah muzik manakala koreografer Pat Ibrahim bertindak sebagai pengarah konsert.

Jelas Siti, dia memilih Pat sebagai pengarah konsert atas dasar percaya dan berminat melihat cara Pat mengendalikan koreografi dalam teater Muzikal Puteri Gunung Ledang kerana konsert ini juga memerlukan lebih kepada gerak tari yang bergerak sama dengan nyanyian.

“Dalam konsert ini, kita akan memuatkan ‘live string’ dan bukan semua lagu dipersembahkan dalam bentuk orkestra kerana ia perlu mengikut kesesuaian lagu juga.

“Setakat ini, saya dijangka akan menyanyikan lagu-lagu daripada album Transkripsi sehingga album Lentera Timur. Lagu-lagu ini akan dinyanyikan secara penuh dan juga medley.

“Kelainan yang cuba ditonjolkan dalam konsert ini adalah dari segi nyanyian dan sedikit lakonan yang memerlukan emosi serta tarian untuk segmen tertentu mengikut rentak dan jalan cerita lagu itu nanti.

“Seperti yang dibincangkan, konsert ini akan memaparkan permulaan saya sejak bersekolah kemudian menceburi bidang nyanyian. Selepas itu, saya menempa kejayaan dan menerima pelbagai cabaran dan gosip.

“Bermula daripada situ, timbul mood kemarahan dan cabaran yang menjadi pendirian saya.

“Seterusnya, saya memasuki alam baru yang semakin dewasa dan bercinta dengan memasukkan lagu yang menyentuh perasaan sehinggalah ke satu tahap saya berada sekarang,” cerita Siti mengenai sedikit gambaran konsert itu.

Dalam pada itu, Pat berkata sudah lama dia menantikan peluang ini untuk merealisasikan konsert bercorak ‘theatrical’ itu.

“Saya memilih konsep ‘theatrical’ kerana sesuai dengan tempat ini dan sia-sia tidak menggunakan draf pentas di sini.

“Ia juga mampu membangkitkan rasa untuk lagu itu dan membuat kelainan bukan kepada penceritaan tetapi luahan rasa Siti yang ingin dihargai oleh penonton.

“Kita akan menggunakan dalam 25 orang penari. Kita akan ‘evoke’ perasaan tetapi tidak ‘explain’ pendirian dan kemarahan Siti itu,” ujar Pat.

Saksikan Konsert Eksklusif ‘SATU’ Datuk Siti Nurhaliza di Istana Budaya pada 26 hingga 28 Jun depan.

Tiket-tiket sudah dijual bermula semalam, 19 Mei pada harga RM80, RM120, RM180, RM250 dan RM300 yang boleh didapati di Istana Budaya, Triways Travel & Tours (KLCC dan Taman Tun Dr. Ismail), Malaysia Travel Bureau, MTB (MATIC), Sri Amera Holiday Sdn. Bhd. di tingkat 1, Plaza Alam Sentral Shah Alam dan di Pasar Awam Presint 16, Putrajaya dan TicketCharge, 29-5, Signature Office Suite, The Boulevard, Mid Valley.

Tiket juga boleh didapati dengan menghubungi 03-41498600 (Isnin hingga Jumaat dari pukul 9 pagi hingga 6 petang).

sumber: mStar online









Filem Kelip-Kelip tercipta untuk Siti


BARU-BARU ini, penyanyi terkenal Datuk Siti Nurhaliza menyatakan persetujuannya untuk melakonkan watak Siti di dalam filem animasi Kelip-Kelip arahan Mamat Khalid atau nama sebenarnya Mohamad Mohd Khalid.

Bagaimanapun, kata pengarahnya yang pernah mengungguli anugerah Pengarah Filem Terbaik di Festival Filem Malaysia ke-21 menerusi filem Kala Malam Bulan Mengambang ini, filem tersebut masih di peringkat pra-produksi dan dijangka siap sebelum Disember tahun depan.

Selepas Kelip-Kelip, Mamat bercita-cita untuk menghasilkan sebuah filem animasi setiap tiga tahun. -foto The Star oleh SHAARI CHE MAT

“Kami telah mendapatkan beberapa grafik artis daripada Jakarta, Indonesia untuk membantu proses melukis karektor yang diinginkan. Kami juga menggunakan grafik artis tempatan.

“Disebabkan kita kekurangan grafik artis dari sini, jadi sebab itu kami terpaksa mencari tenaga kerja dari sana. Mereka ditugaskan untuk melukis karektor yang comel. Namun, secara anatominya tidak cute, tidak juga menakutkan. Saya cuba jadikan karektor kelip-kelip itu mempunyai dua tangan dan dua kaki.

“Walaupun tidak terlalu mengikut sifat kelip-kelip itu, kita pentingkan apa yang nak dipaparkan. Kita ambil contoh seperti filem animasi A Bug’s Life,” cerita Mamat ketika ditemubual di pejabatnya, Naga VXS Sdn. Bhd, Petaling Jaya.

Mengenai para pelakonnya, selain Siti, antara pelakon lain yang turut menyumbangkan suara mereka adalah Rosyam Nor, Saiful Apek, Nabil Raja Lawak, AC Mizal, Khir Rahman dan Sofi Jikan.

“Terdapat tujuh watak utama kelip-kelip dalam filem ini. Setiap watak tersebut mempunyai nama masing-masing dan mengikut karektor dan keperibadian yang ada dalam diri setiap pelakon.

Idea untuk menghasilkan filem ini terdetik selepas melihat keunikan kelip-kelip yang pelbagai saiz dan warna di Kampung Kuantan, Kuala Selangor.

“Contohnya bagi watak Siti, kita memang menggunakan keperibadian Siti yang mudah disayangi dan bertudung.

“Jadi, agak sukar juga untuk mereka karektor masing-masing kerana kita kena mengenal pasti diri para pelakon dahulu. Misalnya, karektor Siti mengambil masa tujuh hingga lapan kali untuk design.

“Sebab itulah kita perlukan bantuan pereka dari Jakarta kerana pereka tempatan tidak mencukupi. Pada peringkat permulaan mungkin tidak perlu tetapi pada peringkat visualisasi, kita juga memerlukan tenaga kerja dari Hollywood.

“Namun, kita masih mengekalkan ciri-ciri kemelayuannya dan elemen filem Malaysia,” jelas Mamat mengenai filem yang bakal menjadi filem usahasama antara syarikatnya dengan Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi Malaysia (MOSTI).

Menurut Mamat, filem yang menggunakan kepakaran pengarah animasi Ramlan Sulong ini menggunakan teknik 3D dan mood filem masih menggunakan syot-syot filem seperti establish shot, overshoulder shot dan banyak lagi. Apabila siap, ia akan kelihatan seperti siri Upin dan Ipin.

Idea yang terdetik dalam mindanya sejak hujung November tahun lalu ini mula terkesan selepas melihat keunikan kelip-kelip yang pelbagai saiz dan warna di Kampung Kuantan, Kuala Selangor.

“Saya sasarkan filem ini kepada penonton yang berusia enam hingga 60 tahun kerana ia sesuai ditonton oleh semua. Saya yakin filem ini berjaya difahami oleh semua walau kanak-kanak sekalipun. Ia menonjolkan semangat bersatu padu, ada roller coster, kanak-kanak bernama Bincit, remaja, orang tua dan banyak lagi elemen menarik,” beritahu adik kepada kartunis Datuk Lat ini.

Siti mempunyai watak perempuan Melayu yang mudah disayangi dan beliau juga merupakan salah seorang ikon negara.

Menariknya juga, filem ini turut memuatkan lagu tema berentak tradisional yang bakal dinyanyikan oleh Siti Nurhaliza juga.

Mengenai pemilihan Siti yang nampak seperti peneraju utama filem ini, kata pengarah yang bakal tampil dengan filem Estet pada bulan April depan ini, mereka melihat Siti mempunyai watak perempuan Melayu yang mudah disayangi dan beliau juga merupakan salah seorang ikon negara.

“Filem ini merupakan projek saya yang paling besar dan kalau boleh saya ingin mensasarkannya ke pasaran global. Insya-Allah, setakat ini kita telah mendapat persetujuan dari India yang mahu memasarkan filem ini di sana nanti.

“Kita juga merancang untuk menembusi pasaran negara lain seperti Eropah. Jika ada permintaan, kita mungkin akan membuat filem ini kepada dua versi bahasa,” tutur Mamat yang kini sudah menyiapkan dalam 80 peratus skrip filem tersebut.

Jika berjaya menghasilkan filem ini selepas ini, Mamat mengagak untuk menghasilkan sebuah filem animasi dalam setiap tiga tahun.

“Saya memang jenis yang bercita-cita besar dan suka membuat sesuatu yang mempunyai cabaran tinggi dengan harapan dapat menaikkan industri perfileman dan industri hiburan tempatan. Saya rasa sesebuah filem itu dapat direalisasikan apabila ada campur tangan daripada kerajaan,” tegas Mamat mengakhiri perbualan.

sumber: mStar online

2 ulasan:

Azhar berkata...

pakat turun ramai ramai..

taman aku...

tiket murah siot!!!

Quiah berkata...

blanje!!!! :P